ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ У МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ

Автор(и)

  • Тетяна Віталіївна Гура Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна http://orcid.org/0000-0003-2323-3440

DOI:

https://doi.org/10.20998/BMPP.2024.02.07

Ключові слова:

емоційний інтелект, процес професійної підготовки психологів, взаємозв’язок, успішність, здоров’я людини, лідерство

Анотація

У статті детально обґрунтовано важливість дослідження емоційного інтелекту під час здобуття освіти для успішного професійного становлення майбутніх психологів. Висвітлено актуальні наукові уявлення про актуальність емоційного інтелекту та особливостей його прояву в царині фахової психологічної діяльності фахівця, де відносини та рішення часто спираються на міжособистісне розуміння, спільну роботу та спілкування. Здійснено аналіз взаємозв’язку емоційного інтелекту зі здоров’ям людини: високий рівень міжособистісного емоційного інтелекту асоціюється зі здатністю людини регулювати свій настрій та контролювати стрес, корелюється зі щастям і позитивними емоціями, сприяє захисту людини від депресії і тривоги. Визначено, що емоційний інтелект значно впливає на підвищення успішності студентів. Доведено, що високий рівень емоційного інтелекту пов’язаний з більшою задоволеністю працею; він пов’язаний з альтруїзмом, поступливістю та орієнтацією на потреби клієнта, з міжособистісною чуйністю та просоціальною спрямованістю особистості, з готовністю до змін та ефективними стилями розв’язування конфліктів. В статті особлива увага приділена зв’язку емоційного інтелекту з трансформаційним стилем лідерства. Розроблені рекомендації розвитку емоційної самоусвідомленості, тренуванню емпатії, що сприяє розвитку емоційного інтелекту студентів-психологів у сучасних українських закладах вищої освіти. Визначено, що перспективою подальших досліджень є впровадження в процес професійної підготовки майбутніх психологів дисципліни «Психологія емоційного інтелекту».

Біографія автора

Тетяна Віталіївна Гура, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Кандидатка педагогічних наук, професорка, професорка кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. А. Зязюна

Посилання

Houlman D. Emotsiinyi intelekt / per. z anhl. S. L. Humetskoi [Emotional Intelligence / translated from English by S. L. Humetska]. Kharkiv : Vivat, 2023. 512 s.

Houlman D., Boiatsis R., Makki E. H. Emotsiinyi intelekt lidera / per. z anhl. V. Hlinka. 3-tie vyd. [Emotional Intelligence of the Leader / translated from English by V. Hlinka. 3rd ed.]. Kyiv : Nash Format, 2021. 288 s.

Hura T., Romanovskyi O., Knysh A. Psykholohiia liderstva v biznesi : navchalnyi posibnyk [Psychology of leadership in business : textbook]. Kharkiv : Drukarnia "Madryd", 2017. 100 s.

Knysh A. Ye. Emotsiinyi intelekt lidera v sferi biznesu : navchalnyi posibnyk / za zah. red. O. H. Romanovskoho, S. V. Kalashnykovoi [Emotional intelligence of the leader in business : textbook / ed. by O. H. Romanovskyi, S. V. Kalashnykova]. Kyiv : Priorytety, 2016. 40 s.

Lahodzinskyi V. V. Teoretychnyi analiz poniattia "emotsiine liderstvo" yak odnoho iz vydiv liderstva [Theoretical analysis of the concept "emotional leadership" as one of the types of leadership] // Aktualni problemy psykholohii [Current Problems of Psychology]. – 2019. – T. 1, Vyp. 54. URL: http://www.appsychology.org.ua/data/jrn/v1/i54/8.pdf (data zvernennia: 10.04.2024).

Model emotsiinoho intelektu [Model of emotional intelligence]. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/ (data zvernennia: 10.04.2024).

Nestulia O. O., Nestulia S. I., Kononets N. V. Osnovy liderstva : elektronnyi posibnyk dlia samostiinoi roboty mahistriv osvitnoi prohramy "Pedahohika vyshchoi shkoly" haluzi znan 01 Osvita / Pedahohika spetsialnosti 011 Osvitni, pedahohichni nauky [Fundamentals of leadership : electronic manual for independent work of master’s students of the educational program "Higher School Pedagogy" of the field of knowledge 01 Education / Pedagogy, specialty 011 Educational, pedagogical sciences]. Poltava : PUET, 2020. 232 s.

Chebykin O. E. Emotsiinyi intelekt, yoho piznavalno-myslennievi oznaky ta funktsii [Emotional intelligence, its cognitive and thinking features and functions] // Nauka i osvita [Science and Education]. – 2020. – No. 1. – S. 19–28. doi: https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/en/articles/2020-1-doc/2020-1-st3-en.

George G. Emotions and leadership: the role of emotional intelligence. Human Relations. 2020. Vol. 53. P. 1027–1055. doi: https://doi.org/10.1177/0018726700538001.

Goleman D. Leadership that gets results. Harvard Business Review. 2000. Vol. 78 (2). P. 78–90.

Shackleton V. Business leadership (Essential Business Psychology). London : Routledge, 1995. 216 p. URL: https://www.iberlibro.com/9780415103305/Business-Leadership-Essential-Psychology-Shackleton (data zvernennia: 10.04.2024).

Shcho take emotsiinyi intelekt i chomu vin vazhlyvyi dlia kar’iery? [What is emotional intelligence and why is it important for a career?]. URL: https://www.bakertilly.ua/id45235/ (data zvernennia: 10.04.2024).

Nosenko E. L., Chetveryk-Burchak A. H. Kurs lektsii z dystsypliny "Teoriia emotsiinoho intelektu" iz zavdanniamy dlia samokontroliu [Lecture course on the discipline "Theory of emotional intelligence" with self-assessment tasks]. Dnipro : DNU, 2016. 113 s.

Shcho take emotsiinyi intelekt i yak yoho rozvyvaty [What is emotional intelligence and how to develop it]. URL: https://www.sens.lviv.ua/shho-take-emoczijnyj-intelekt-ta-yak-jogo-rozvyvaty/ (data zvernennia: 10.04.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-07

Як цитувати

Гура, Т. В. (2025). ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ У МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ. Вісник медицини, психології та фармації, (2), 63–76. https://doi.org/10.20998/BMPP.2024.02.07